Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Recenze PC verze NHL 09

Který hokej pro PC je nejlepší? Názory se jistě budou různit a každý z hráčů upřednostní svého favorita. Teoreticky by nicméně odpověď měla znít NHL 06. Tahle hra musí být absolutně dokonalá, skvělá a bez chyb – jinak by ji přece EA Sports nevydávali stále znovu a znovu? Ovšem legrace stranou, od podzimu 2005 (kdy spatřila světlo světa) se nám zmíněná královna v prakticky nezměněné podobě opravdu rok co rok vrací. Tradiční ironické poznámky typu „v hrách od EA Sports se mění jenom soupisky“ tak během posledních let přešly až v děsivou realitu.

Jedna a tatáž hra je recyklována a prodávána stále dokola, přičemž mezi největší novinky lze doopravdy počítat jen relativně aktualizované soupisky, nové fotografie hokejistů v menu a zcela jiný soundtrack. Opravdu nový hokej pak EA Sports připravují už léta pouze pro Xbox 360 a PS3, platformy PC spolu s PS2 vždy nemilosrdně ostrouhají. Kolem NHL 09 sice na krátkou chvíli panovala slibná nejistota – to když si nějaký vtipálek vycucal z prstu HW požadavky odpovídající next-gen verzi – nakonec se ale s oficiálními nároky) vše zase vrátilo do starých kolejí. Od toho dne hru vyhlížela už jen skupinka nejstatečnějších a nejvěrnějších fanoušků, minimálně kvůli premiéře režimu Be A Pro.

 Profíkem na druhou
Se zpožděním proti konzolové verzi NHL 09, i vůči sesterské fotbalové sérii FIFA, se módu Be A Pro konečně dočkal také hokej na počítačích. Jsem na vážkách, zda-li vůbec mám připomínat podstatu věci a nosit tak jen další puky na led (dříví z lesa bylo již převezeno k výrobě hokejek). Přesto alespoň ve stručnosti – NHL 09 vám dovolí stát se opravdovou hvězdou, když vámi vytvořeného hráče, vaše virtuální já, provedete od nesmělých začátků v AHL třeba až k zisku Stanley Cupu.



Teoreticky je možné hrát též v kůži existujícího hokejisty, ale nechali byste si ujít ty zážitky, kdy vám na základě dobrých výkonů na farmě přijde pozvánka do prvního týmu, do slavné NHL? Nebo chvíli, kdy s vlastním jménem na dresu naskočíte poprvé na led, dáte pár gólů a trenér briskně změní soupisku tak, abyste se stali parťákem vaší oblíbené hvězdy v útoku? Ačkoliv tahle pohádka má několik stinných stránek, o nichž byla řeč už v recenzi next-gen verze, atmosféra a zážitky jsou i díky akční kameře přilepené za vašimi zády opravdu jedinečné.

Ne tak v PC verzi. Základní myšlenka Be A Pro zůstala sice nezměněná, snad každý aspekt tohoto módu má však svoje ale a ve výsledku se nestačíte divit, s čím že to tvůrci na PC hráče vyrukovali. Nelze kupříkladu hrát za brankaře. Neptejte se proč a raději se zamyslete, jestli vezmete obranu nebo útok. Mění se nám také žánr, z pohádky na sci-fi. Začátek v AHL se totiž nekoná a vy, jakožto nováček v lize, putujete rovnou do NHL. A aby toho nebylo málo, hned do první nebo druhé řady. Vážně přijde lidem z EA úplně normální, že zelenáč s celkovým hodnocením lehce přes 60 naskakuje vedle Crosbyho, Lecavaliera nebo Zetterberga?

 Bez šance vydechnout
Hodně skřípe také provedení. První šok způsobí asi kamera, pohled třetí osoby těsně za zády (tak jako na konzolích) se nekoná, za vděk naopak musíte vzít pevně nastaveným záběrem sledujícím hřiště lehce shora. Tenhle pohled (známe ho jako Ice/Led) navíc opravdu nelze jakkoliv upravit, zapomeňte na nějaký zoom, změnu výšky či otáčení stran - hraje se jen nahoru! Co je shodné s next-gen verzí, je záměr režiséra. Toho zajímají jen akce vašeho hráče, snažte se proto být pokud možno tam kde je puk, či v blízkosti branky - jinak bude hra věčně mimo obraz. Malé bezvýznamné plus zaslouží šipka ukazující na kotouč, napomáhající orientaci. Podobnou pomůcku (ala stařičký Actua Ice Hockey) bych ovšem uvítal i u spoluhráčů. Hodilo by se vědět kde zrovna jsou.

 


Další ránou je absence střídaček. Tedy pokud si splníte co máte a vyčerpaní se dokloužete až k lavičce, normálně vystřídáte. Chybí ale atraktivní pohled z vlastních očí, při kterém sledujete hru spoluhráčů přes mantinel a během něhož vám trenér udílí pokyny, neřku-li zhodnotí dosavadní výkony. Kdepak, i tohle je záležitost čistě konzolové verze hry, na PC po vystřídání dál zůstáváte na hrací ploše, jenom ovládáte jiného hráče! Co dodat, tohle je opravdová revoluce. Coby pravé křídlo si odbudete své úkoly a na těch pár chvil, než naberete síly a znovu skočíte na led, hrajete… za kolegu z jiné pětky a znovu na pravém křídle. Zbývá už jen doplnit, že také hodnocení a body plus/mínus, se smrsklo na minimum – vyjádření trenéra k vaší hře se dočkáte až o přestávce a po zápase.

 Poslepovaný profi režim
Tahle parodie, hrdě pojmenovaná jako Be A Pro, vlastně v hokejích od EA Sports funguje už dobře nějakých deset let. Nevzpomenu si teď přesně, který ročník uměl vůbec poprvé zamknout hráče na jedné pozici, na které pak odehrál celý zápas nebo klidně celou sezónu. Tohle je ale totéž, jen s honosným názvem a doplněné stručnou tabulkou s výkonností. Navíc není ani moc zřejmé, jak hodnocení hry doopravdy probíhá. Za co vzrostou atributy hráče, za co přesně inkasujte bonusové bodíky a tak dále. Konečně kritéria týkající se růstu „levelu hráče“ nejsou extra popsána ani v manuálu, jasné jsou pouze úkoly v sezóně.

V reálu má ovšem smysl odehrát stejně jen maximálně dvě-tři sezóny. Jednak brzy dosáhnete takové úrovně, že zastíníte nejen spoluhráče v klubu ale i většinu hokejistů v lize. A potom, počítač se růstu natolik přizpůsobí, že hra v podstatě ztratí smysl a stane se nehratelnou. Perličkou budiž skutečnost, že být vyhozen nebo lépe řečeno poslán k rozehrání na farmu, snad ani není možné, stejně jako být vyměněn. Alespoň se mi nestalo, že by přišla nabídka k trejdu či potupná informace o zařazení na listinu volných hráčů.

Na jednu stranu celkovou zoufalost Be a Pro módu chápu. Spoustu věcí nebylo možné díky zastaralému enginu vytvořit, ať už akční dynamickou kameru nebo pohled ze střídačky. Tam lze logicky předpokládat jistá technologická omezení. Nechat ale hráče odpočívat, nabídnout přitom zápas z TV kamer a vstřebat připomínky trenéra, nám snad autoři dopřát mohli? Osobně mi takhle provedené Be A Pro připadá spíš jako amatérský mod a pokus fanouška o „next-gen oživení“ hry – jako seriózní výtvor programátorů ho totiž nelze brát vážně. Nakonec že si EA dělají z hráčů blázny, dokládá i značka pro střídání. Na konzolích je to červený terčík před dvířky k lavičce, na PC se nikdo neobtěžoval a jako zónu k vystřídání nakreslil brankoviště.


 Téměř bez multiplayeru
Další ťafkou pro písíčkáře je multiplayer. Nikdo asi nepředpokládal, že by PC verze hry dokázala totéž co konzole – tedy rozjet online zápas šesti proti šesti. Technologie je samozřejmě na naší straně, EA nám přesto pro sezónu 2008-2009 servírují pouze zápasy jeden na jednoho. A aby toho nebylo málo, pro tentokrát zcela vynechali i online lobby a jedinou(!) možností jak se s někým utkat je přímé IP spojení. Výborně, tak nejen že se nevyplatí hokej pro PC vyvíjet (postačí přece zrecyklovat ten pár let starý) ale ono už je i zbytečné zřizovat servery, vytvářet nějaké žebříčky, tabulky, statistiky, turnaje…

Spoléhat se na dodatečný patch pochopitelně nemá cenu, tohle je zkrátka definitivní konečná a totální výsměch všem hráčům. Ostatně hláška na obrazovce s internetovým připojením, nabádající „nalezněte si protihráče na fórech EA Sports“ je fórem sama o sobě. Příště se možná dozvíme, že stačí zavolat někomu z kamarádů nebo poslat SMS-ku. Už jen ruční zadávání IP adresy, kterou si je potřeba někam poznamenat, je pochopitelně pěkně otravné a hraničí s počítačovým pravěkem. O nutnosti vyskočit ze hry, hledat soupeře, domlouvat zápas, zapisovat si spojení a mít připravený nějaký komunikační kanál pro případná upřesnění, ani nemluvím.

Zbývající herní režimy už naštěstí zůstaly nedotčeny a nabízejí prakticky vše, na co jsou hráči u série zvyklí. Kromě slavného Be A Pro a velkolepého online hraní je tu rychlý zápas, kompletní sezóna nebo jen vyřazovací část, turnaj i mód Dynasty. Tradičním milým bonusem je potom minihra s nájedy na brankaře a režim Free for All (střelba gólů na čas či různé herní varianty) no a chybět nemůže ani editor, jenž vám umožní stvořit zcela nového hráče nebo i celý tým, včetně dresů a domácí arény.

 Jágr je v Omsku
Počítačová NHL postupem času nakynula co se počtu hráčů i obsažených týmů týče. Pamatuji doby, kdy byla mužstva NHL a výběry hvězd jedinými mančafty ve hře. NHL 09 naproti tomu předvádí pravý opak a co do objemu je v tomhle směru zatím vůbec nejhutnější. Opravdu jen těžko byste hledali další smysluplnou ligu nebo tým, který tu chybí. NHL, AHL, reprezentační mužstva, evropské ligy a navrch jako třešnička Montreal Canadiens (oslavují letos stoleté výročí) s těmi největšími hvězdami celé jejich historie. Pro úplnost ještě upřesním tu hokejovou Evropu – těšit se lze na finskou, švédskou a německou ligu, pochopitelně domácí O2 Extraligu a nově také ruskou Superligu.




Zmínil jsem už, že Jágr hraje v Omsku? Aha, v titulku. ;) Ale dost bylo srandy, on vás ten humor při pohledu na soupisky přejde. Že nebývají zrovna nejaktuálnější, už jsme si za ta léta celkem zvykli. Tentokrát si ovšem tvůrci nedělali se smlouvami hráčů velkou hlavu a je docela s podivem, že mediálně propíraný Jágrův přestup do Ruska vůbec zaznamenali. Většinou totiž rostery zamrzly někde v časech loňského play-off, takže perličkami jako Shanahan v dresu Rangers nebo Mats Sundin stále v Totontu se hra jenom hemží. Vzhledem k tomu, že NHL 09 vyšla pro PC až s měsíčním zpožděním (oproti konzolím i obvyklým zvyklostem) a dávno po začátku sezóny, je to opravdu tristní.


 Česká liga a Hašek v důchodu
Vyloženě smutná je pak stálá přítomnost tragicky zesnulého Alexeje Čerepanova a zrovna nadšení nebudou ani příznivci domácí ligy. Ve hře pořád ještě straší Ústí nad Labem, na úkor hokejistů Mladé Boleslavi - na druhou stranu, již nápis na krabičce hlásá extraligovou sezónu 2007-2008. Těžko proto komentovat Petra Nedvěda ve Spartě, Jakuba Klepiše stále ve slávistickém, popřípadě Davida Výborného zašitého v Columbusu. Celkem ale překvapily reprezentační výběry, mnohdy až nečekaně reflektující realitu.

Z naší branky někdo už konečně odstřelil Dominika Haška (nic ve zlém, pane Dominátor) i jeho věčného náhradníka Čechmánka a Vokounovi teď dělá dvojku Marek Schwarz. Radost nad tím, že tvůrci tak trochu vědí která bije, však v zápětí překazí neuvěřitelné boty. Pročpak kupříkladu brankoviště pro mezinárodní zápasy neodpovídá regulím IIHF a svými rozměry i tvarem kopíruje to z NHL? Nebo taková minihra Free for All. Každý tým v ní zastupují jeden-dva vybraní hráči, samozřejmě ti nejšikovnější a nejschopnější. Za New Jersey Devils tu ale hned dvakrát figuruje naklonovaný Zach Parise. Alespoň je vidět, jakou pečlivost a pozornost autoři hře věnují.

 Stará hokejová hra...
O dění na ledě je v podstatě zbytečné cokoliv psát, tahle hra se opravdu prakticky nemění. Bylo by snadné prohlásit, že herně je NHL 09 na chlup stejná s NHL 08, ale nebyla by to tak úplně pravda. Spousta věcí byla tradičně lehoulince upravena, prvních pár zápasů je tak opět orientačních a přizpůsobovacích. Jakmile se ale dostanete do tempa, není problém sázet zase góly jak na běžícím páse, i na obtížnost All-Stars. Celé je to znovu hodně rychlé, arkádové a akční, přičemž nechybí obvyklé prvky jako přihlouplá a vlastně zcela zbytečná obrana, jakož i zázrační gólmani, bleskově se přesouvající od tyče k tyči.



Já měl zprvu docela problém vstřelit branku po klasickém one-timeru, střela z první – ať byla seberychlejší a přihrávka milimetrově přesná – končila většinou na gólmanovi. Ten oproti loňsku kouzlí snad ještě víc a magnety umístěné v betonech, vestě i lapačce mají mnohem větší sílu přitahovat si puky. Opravdu to ale bylo pouze o aklimatizaci, až zjistíte jak hra funguje tentokrát, stává se zní zase jen strojová rutina. Všechno zkrátka jako přes kopírák, stačí jen přivyknout nastavení pro tento ročník. S podobným přístupem lze vlastně jakékoliv upravené soubory od fanoušků, potažmo natweakované a modifikované soupisky, také považovat za zcela novou hru. EA Sports totiž nedělají nic jiného.

Nemá asi cenu opakovat, že znovu padá spousta tyček. Že brankáři, jakkoliv umí čarovat, znovu klidně pustí i lehké nahození od modré. Nebo že po úpravě pravidel (jde o prostor za brankou, kde smějí hrát) teď raději nechávají kotouče napospas bekům. Je vážně zábava pozorovat, jak gólman často pouze civí na puk a sleduje, projde-li brankovištěm. A pokud mu nepřistane na hokejce, vůbec se o něj nezajímá. Snad ještě víc mne ale pobavilo střídání. Od jisté doby (kdy zmizelo z tlačítek F1 až F4) ho ponechávám plně v režii trenéra. Není to sice ideální, ale dá se s tím přežít. NHL 09 ovšem mění unavené hráče okamžitě, bez ohledu na dění na hřišti. To si takhle zavezu puk do pásma, počkám na spoluhráče až se rozestaví, začnu kombinovat… když v tom houkne někdo z lavičky a parťáci si klidně odjedou z obrazovky.

 ... ve starém obnošeném kabátě
Aspoň že po technické stránce nemá NHL 09 absolutně chybu. Tak dokonalou optimalizaci jsem dlouho neviděl, je možné skoro garantovat, že nejnovější hokej od EA poběží plynule a bez problémů snad na jakémkoliv počítači. No aby také ne, když jsou hardwarové požadavky někde na úrovni Xboxu. Ovšem prvního Xboxu! Procesor 1.3 GHz, celých 256MB paměti a grafika alespoň Radeon 9000 nebo GeForce 3… předpokládám, že každý druhý kancelářský počítač má dnes vyšší výkon. Jenom škoda, že hra kvůli několika efektům vyžaduje kartu se shadery – jinak si mohli zahrát i majitelé GF4MX.


Předchozí ironický odstavec jen potvrzuje fakt, že na engine, potažmo grafiku hry, nikdo od roku 2005 téměř nesáhl. Dobrá, jsou tu nové textury s logem NHL 09 a občas lze objevit také pár nových dresů. Jinak se ale znovu shledáte s naprosto stejnými modely hráčů, stejnými animacemi, stejným zahájením zápasu s nástupem na led, stejnými prostřihy i nájezdy kamer, s děním v přerušení, při vyloučení, po vstřelení gólu… jedním slovem tragédie. Množstvím polygonů, detailními texturami, natož pak efekty a celkovým vyzněním grafiky, se svého času nemohla pyšnit ani slavná NHL 06. Že nám ale EA předloží i počtvrté v řadě totéž a že ještě v roce 2009 budeme nuceni koukat na něco tak ošklivého a zastaralého, by tenkrát nehádal ani ten největší vtipálek.

FIFA 09 ukázala, že s trochou snahy lze skloubit old-gen a next-gen verzi hry jak po stránce technické, tak i obsahové. Hokej bohužel zamrznul před lety na jednom místě a nepohne s ním zdá se vůbec nic. Nikdo nemá snahu upravit archaická menu ve hře, která jsou s rozlišením 800x600 stejně nepraktická jako ošklivá. Nikoho nezajímají léta táhnoucí se problémy s vertikální synchronizací. Nikoho ani nenapadlo přidat podporu širokoúhlých monitorů a větší skupiny gamepadů. Nikoho netrápí špatně konfigurovatelné ovládání, tentokrát ještě ozvláštněné podivnou tendencí vracet se k doporučenému rozvržení. Na zpracování hry jednoduše nelze pochválit snad vůbec nic a není divu, že neexistují žádné oficiální obrázky, videa, natož pak demoverze.

Cestování v čase s panem Zárubou
Chybět pochopitelně nemůže ani kompletní lokalizace. Přeložené texty, jakož i český komentář hry, patří ke standartu už několik let, zatím se ale nepodařilo odladit je k všeobecné spokojenosti. Nechme teď stranou občasné překlepy, případně trochu matoucí české zkratky pro tradiční položky v tabulkách a statistikách, na něž si lze po chvilce zvyknout. Mluvené slovo ovšem dál tahá za uši, když se ani do třetice všeho dobrého a zlého dvojice Robert Záruba – Petr Vichnar nepřiblížila ke svým „televizním“ výkonům.


další obrázky v galerii


S kostrbatou větnou stavbou a špatným skloňováním se toho příliš dělat nedá, inu český jazyk není pro podobné kratochvíle právě vhodný. Vyvstává tedy otázka, je-li vůbec moudré pouštět se do takového dobrodružství, tím spíše že ani technická část není zrovna excelentní. Jednotlivá slova a fráze mají často různou hlasitost, intonaci… uslyšíte i množství podivných hlášek, které by ve skutečnosti z úst zmíněných pánu nikdy nezazněly. Hokej je navíc rychlá hra a co u FIFA 09 působí ještě snesitelně, je v NHL 09 už problém. Delší pauzy, kdy hra plyne a komentátoři ji jen mlčky sledují, nejsou dobrou vizitkou.

Pomalu tím narážím na evropské ligy, hlavně pak premiérovou ruskou. Jména klubů, stejně jako valnou většinu hráčů, totiž v českém komentáři vůbec nenajdete a poslouchat takový rádoby TV přenos je opravdová lahůdka. Nějaké dotáčky přitom zjevně proběhly a vypadá to, že Robert Záruba řadu nových jmen namluvil. Bohužel práce kvapná, málo platná – přídavky k původnímu dabingu s přehledem rozpoznáte, samozřejmě znovu dle zcela odlišného zvuku nebo hlasitosti. Příliš nevyšel ani finální mix, lépe řečeno editace a kompletace, kdy při skládání původních a nových nahrávek zaúřadoval pomyslný šotek. Hra mne přivítala u „EA Sports NHL 2007“ hned několikrát.

AMATÉŘI VERSUS PROFÍCI
Platformy PC a PS2 jsou z pohledu EA už nějaký ten pátek na druhé koleji. Řada sportů byla pro jistotu zrušena úplně a ty které čistku přežily, jsou jen zatuchlými zombíky, vytaženými každoročně z kontejneru. Konečně vývoj NHL již neprobíhá ani přímo v kancelářích EA Sports, nýbrž skrzeva externí společnost HB Studios, specializující se převážně na tituly pro PS2, PSP a Wii.


Raději se ani neptám, jak velkým tým převlékal starý hokej do nového kabátu a s jakými náklady. Zajímavé je ale srovnání s amatérskou scénou, potažmo s fanoušky a tvůrci modů, kteří již léta a zcela zdarma sérii NHL upravují tak, aby byla alespoň částečně k použití. Soupisky, nové dresy, tváře hráčů, výzbroj a výstroj… je toho spousta, co se dá s minimem úsilí a prakticky bez podpory a na koleně vytvořit. Výsledky přitom většinou zcela zastíní originál, což netřeba zdůrazňovat. A že ani starý engine není ještě odepsaný, dokazuje kupříkladu jistý Flux – jeho vylepšené arény s LED panely, luxusními sky-boxy ochrannou sítí za brankou či oblíbenou vzducholodí
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář