Již několik let nemá vůbec cenu začínat články o nových dílech sportovních her od Electronic Arts konstatováním, že již tradičně po roce zde máme další pokračování a tak dále a tak podobně. To, že nový díl vyjde do roka a do dne po tom předchozím je v dnešní době jedna z největších jistot na celém světě a kdyby tomu někdy bylo jinak, jednalo by se o událost srovnatelnou s krachem burzy. Letos ale o své „akcie“ strach mít ještě nemusíme, protože do redakce nám dorazila xboxová preview verze NHL 2006, což zcela jasně značí, že nové pokračování pro nadcházející sezónu vyjde, i kdyby se v reálu nakonec žádná sezóna přeci jen nekonala.
Přejděme tedy rovnou k věci. Co je zde nového? Klasicky plno věcí, ale až čas a dlouhodobější hraní ukáží, zdali to k něčemu bude. Hlavní novinkou, která je mohutně anoncována hned v intru hry, jsou nejrůznější fintičky a parádičky, které je možné využít jak k oklamání brankáře při střelbě, tak i hráčů v poli. To jsme samozřejmě mohli zaznamenat již i v předchozích ročnících, ale nyní autoři tuto vychytávku zpracovali tak, že se nejedná pouze o záležitost stlačení jednoho tlačítka, po němž daný hráč automaticky provede daný pohyb, ale je nyní do hry zapracována jako plnohodnotný herní prvek. Pojí se s tím ale menší
Velmi příjemně působí pokračující trend z loňska ohledně eliminace počtu „big hitů“.
Ještě o něco více by v takovémto případě ovšem zamrzelo to, že by tato vlastnost do značné míry odepsala i snahu přiblížit sérii NHL opět o něco více reálnému hokeji. Není sice potřeba se „obávat“, že by se z této hry staly taktické manévry, v nichž si každý hráč přesně a důsledně plní své úkoly, ale i tak letošní změny docela potěší. Hra je sice opět o něco pomalejší, ale spíš by se mělo říci, že rozvážnější, jelikož se zde stále dá vcelku obstojně rajtovat po kluzišti v ukrutném tempu od branky k brance, ale byla zde posílena možnost kombinační hry. Dá se opět o něco lépe zavézt puk do útočné třetiny, počkat na nájezd a rozestavení spoluhráčů a následně se pokusit vymyslet gólovou kombinaci. K tomu motivuje i skutečnost, že byla oslabena síla (ne)oblíbených one-timerů, takže nyní se již nejedná o takovou jistotu jako dříve. Sice z nich padá stále dost gólů, ale musejí se provádět s větším rozmyslem. Důvodem je skutečnost, že soupeřící hráči se zodpovědně snaží pokrývat prostory, kudy může jít potenciální přihrávka a nutno říci, že se jim to docela i daří. Rozhodně tedy potěší, že síla one-timerů nebyla oslabena pouze tím, že by se přihodilo něco málo nadpřirozených schopností brankářů.

Potěší ale přítomnost slušné řádky nových pohybů v animacích hráčů na ledě.
Trochu rozpačitě na nás ale zatím působí dovednostní statistiky některých hráčů. Uznáváme, že obránce New York Islanders Janne Ninimaa sice nikdy nepatřil k jedincům, kteří trhali střelecké statistiky, ale že by z musel z mezikruží pálit tak ukrutným šejdrem spíše do rohu kluziště než na bránu, to si nemyslíme. Zajímavé ale je, že pokud pálí od modré čáry, dokáže svou dělovku umístit již docela přesně. V tomto ohledu se ale necháme raději překvapit finální verzí, protože je možné, že se zrovna tento aspekt hry v kancelářích EA Sports právě zuřivě dolaďuje. Ale možná taky ne a jedná se o záměr tvůrců, kterak hráče dále nutit kombinovat ve správném rozestavění hráčů. Uvidíme.
Vzhledem k tomu, že máme z minulosti zkušenosti spíše s PS2 verzemi NHL, těžko hodnotit vylepšení xboxové grafiky, co se týče technické stránky. Potěší ale přítomnost slušné řádky nových pohybů v animacích hráčů na ledě, které bude dozajista vlastní verzím pro všechny platformy. V jednom ohledu ale bude hrát prim verze pro PS2: vrabci na střeše totiž štěbetali, že verze NHL 2006 pro černou skříňku od Sony bude mít do češtiny lokalizovaná herní menu.